جستجو
En

تجهیزات ضروری سفر به کویر

آب

کویر منطقه ای بدون آب و با حرارت زیاد است پس داشتن برنامه برای استفاده از آب در این سفر ضروری می باشد. اگر مسافتی طولانی را در شن‌ها و تپه‌های کویری طی کنید، به همراه داشتن  آب برایتان ضرورت خواهد داشت. شما برای سفر کمپینگ به کویر علاوه بر آب آشامیدنی، پخت و پز، شستشو و… نیاز دارید.

غذای مناسب برای کویر

هنگام سفر به کویر بهتر است مواد غذایی را انتخاب کنید که علاوه بر مقوی بودنش حجم کمی از فضا را بگیرد و در مقابل فاسد شدن مقاومت بالایی داشته باشند. غذاهای کنسروی یکی از بهترین گزینه های انتخابی ما هستند که علاوه بر اینکه تهیه آن نیازمند تجهیزات زیادی نیست فضای کمی را نیز اشغال می کنند.

غذاهای شور و عطش زا از بدترین انتخاب ها برای کویر هستند. این غذاها باعث ایجاد عطش و تشنگی در ما می شوند و ما را مجبور به استفاده بیشتر از آب می کند و با بالا رفتن میزان استفاده از آب ممکن است ذخیره آب مان به خاطر این انتخاب اشتباه سریعا تمام شود.

همراه داشتن غذاهای خشک از جمله آجیل ها و مغزها، بیسکوییت ها و میوه های خشک شده نیز می تواند گزینه مناسبی باشند. همراه داشتن نوشیدنی های انرژی زا نیز هم آب بدنمان را تامین می کند و هم انرژی کافی برای حرکت و پیاده روی را در ما ایجاد می کند.

کفش و لباس مناسب

کویر در طول روز دمای  بسیار بالایی دارد و شب ها هوا بسیار سرد است. با غروب خورشید دمای هوا می تواند خیلی سریع پایین بیاید. در زمستان، دمای روز و دمای شب بسیار متفاوت است از این رو تهیه ژاکت های بزرگ و لباس های بسیار گرم مهم می باشد. حتی ممکن است بخواهید کیسه خواب به همراه داشته باشید در حالی که در بهار یک ژاکت گرم برای پوشیدن در شب کفایت می کند. حتما در طول روز به لباس آستین بلند نازک و در شب به لباس گرم نیاز خواهید داشت.

از دیگر وسایل مورد نیاز کویرنوردی که بسیار مهم است کفش مناسب است. راه رفتن روی شن و ماسه ها با سختی همراه است و نداشتن کفش مناسب سفرتان را به کل خراب خواهد کرد. پا عضوی حساس بوده و با آسیب دیدن آن از ادامه سفر باز خواهید ماند پس در انتخاب کفش دقت زیادی به خرج دهید. با اینحال بسته به نوع سفرتان انتخاب کفش نیز متغیر است.

اگر همراه با خودرو به کویر سفر می کنید و قصد ندارید مسافت زیادی را با پای پیاده طی کنید صندل های روباز بسیار گزینه مناسبی هستند و علاوه بر محافظت از پا استفاده راحتی نیز دارند و مشکل پر شدن شن و ماسه در کفش را نخواهید داشت. اما اگر قصد دارید تا مسافت طولانی را در بیابان با پای پیاده طی کنید  صندل ها به هیچ عنوان گزینه مناسبی نخواهند بود و بهتر است به فکر تهیه پوتین های مخصوص کویرنوردی باشید.

این پوتین ها از پا هم در برابر آفتاب سوختگی و هم در برابر گزیدگی حیوانات و حشرات جلوگیری می کند. هنگام تهیه کفش در انتخاب سایز آن دقت بالایی را به خرج دهید، کفش های کوچک و برزگ هر یک به نحوی باعث آزار پا و آسیب دیدن آن می شود.

کرم ضد آفتاب

به همراه داشتن کرم ضد آفتاب درست مانند آب کافی ضروری است. سعی کنید از کرمی استفاده کنید که از پوست صورت در مقابل آفتاب‌سوختگی و اشعه UV خورشید که موجب آسیب دیدن پوست و سرطان پوست می‌شود، محافظت کند. هر چند ساعت یک بار حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

جی پی اس، نقشه و قطب نما

اپلیکیشن آنلاین و آفلاین گوگل مپ و اپلیکیشن آفلاین Maps.me که در صورت عدم امکان استفاده از GPS می‌توانید از آن استفاده کنید، گزینه های خوبی هستند. اپلیکیشن Roadtrippers هم می‌تواند مکان‌های جذاب مسیر را برای شما نمایش دهد.

زیرانداز و سایه بان

گرمازدگی از مشکلاتی است که هنگام کویر نوردی ممکن است برایتان پیش آید و سفر را به کام شما و همراهانتان تلخ کند. پیدا کردن سایه در بیابان غیر ممکن است و پیاده روی و حرکت در زیر نور مستقیم آفتاب باعث گرمازدگی شدید می شود، برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کنید حتما سایه بان را به لیست وسایل مورد نیاز کویر نوردی اضافه کنید.

قبلی
چرا به زمین “مادر زمین” گفته می شود
بعدی
تجهیزات ضروری سفر به دریا

دیدگاه شما

Your email is safe with us.